دبیرشورای ترافیک استان تهران مطرح کرد؛

تشریح روند پیگیری احداث پروژه کمربندی یا کنارگذر دماوند در شورای ترافیک استان تهران

تشریح روند پیگیری احداث پروژه کمربندی یا کنارگذر دماوند در شورای ترافیک استان تهران

دبیر شورای ترافیک استان تهران در نامه‌ای، روند پیگیری احداث پروژه کمربندی یا کنارگذر دماوند را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری عصر شرق، «ابوالفضل دربانی» دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان تهران در نامه‌ای خطاب به مدیر پایگاه خبری عصر شرق، توضیحاتی در خصوص پیگیری احداث پروژه کمربندی یا کنارگذر شهر دماوند به شرح زیر ارائه کرد.

در راستای مدیریت ترافیک و رفع مشکلات ترافیکی شهرهای واقع در مسیر تهران شمال و جلوگیری از تداخل ترافیک عبوری با ترافیک درون شهری، تسهیل و بهبود ایمنی و روانسازی ترافیک محور موصوف، ساماندهی ترافیک محدوده گیلاوند در سه سناریو کمربندی شمالی، کمربندی جنوبی و تونل یا دو طبقه شدن محور موجود در گیلاوند مطرح و اجرای کمربندی شاخه شمالی دماوند به طول قریب به ۱۲ کیلومتر در دو بخش شرقی به طول ۴.۸ کیلومتر و بخش غربی به طول ۶.۴۰۰ کیلومتر در سنوات قبل در دستور کار قرار گرفت.

در راستای پیگیری مکاتبات و مصوبات جلسات برگزار شده و بازدیدهای مکرر میدانی صورت گرفته و همچنین مصوبه سفر ریاست جمهوری مراتب در دستور کار دبیرخانه شورای هماهنگی ترافیک قرار گرفت که گزارش آن به شرح ذیل تقدیم حضور می‌گردد:

۱- مکاتبه با دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک وزارت کشور طی نامه ۱۴۰۰/۴۱/۱۶۳۹ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ و شماره ۱۴۰۱/۴۱/۳۲۵۲۸ مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ مبنی بر ضرورت حل معضل ترافیکی شهرهای واقع در مسیر تهران – شمال و متعاقب آن برگزاری جلسه توسط دفتر تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۰.

۲- در راستای درخواست اداره کل راه و شهرسازی استان در آبان ماه ۱۴۰۱، جلسه کمیته فنی با موضوع بررسی و امکان سنجی کنارگذر یا میان گذر گیلاوند در مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۱ تشکیل و سه گزینه به‌عنوان گزینه‌های عبوری ترافیک در محدوده گیلاوند شامل:

۱-۲) کمربندی جنوبی گیلاوند

۲-۲) کمربندی شمالی گیلاوند

۳-۲) احداث پروژه عمرانی در میانگذر موجود گیلاوند شامل سه پیشنهاد احداث پل تک پایه روی مسیر میان گذر موجود، احداث تونل به طول ۶ کیلومتر در زیر مسیر میانگذر موجود و احداث پل و تقاطع غیر همسطح در مسیر میان گذر موجود مطرح شد که با توجه به عدم ارائه دقیق اطلاعات ترافیکی از سوی شرکت مهندسین مشاور طاها مقرر گردید؛ مطالعات امکان سنجی ترافیکی ارائه شده و گزینه‌های ترافیکی محتمل پیشنهادی مجدداً بازبینی و با ذکر دلایل فنی و کارشناسی ارسال شود.

۳- با امعان نظر به بندهای صدرالذکر و اقدامات استان برای اجرای کمربندی دماوند و رسیدگی به ۳ گزینه پیشنهادی در شورای هماهنگی ترافیک استان مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۸ بررسی که به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱-۳) محور سرهار و عبور آن از شمال دماوند و امتداد آن تا شرق و اتصال به محور آبسرد – فیروزکوه که در جلسه ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ کمیسیون موضوع ماده ۲۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) تصویب گردیده است.

۲-۳) دو طبقه شدن محور موجود در گیلاوند که فاقد طرح برآورد ریالی و همچنین فاقد مجوز ماده ۲۳ قانون الحاق می‌باشد.

۳-۳) کمربندی جنوبی دماوند که فاقد مجوز ماده ۲۳ قانون الحاق بوده و طرح برآورد ریالی ندارد و مضافاً اینکه تملک اراضی و املاک بخش خصوصی واقع در مسیر به اعتبار زیادی نیاز دارد.

لذا در پایان به استحضار می‌رساند؛ انتخاب بهترین گزینه پیشنهادی برای احداث کمربندی یا کنار گذر دماوند به دلیل حجم بالای ترافیک (بیش از ۱۸۰ هزار وسیله نقلیه در هر شبانه‌روز)، در جلسه‌ای که به منظور تبادل نظر با آقای دکتر خادمی و آقای دکتر امانی معاونین محترم وزیر راه و شهرسازی در هفته آینده انجام خواهد شد، بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ می‌گردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *