ثبت نام 18 هزار دانش آموز در 129 مدرسه دماوند/ بازسازی مدارس دماوند کاهش پیدا کرده است

زهرا طاولی مدیر آموزش و پرورش دماوند در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید اظهار کرد: در منطقه دماوند، ۱۰۴ مدرسه دولتی و ۲۵ مدرسه غیردولتی وجود دارد که در چهار ناحیه شهر دماوند، شهر کیلان، شهر آبسرد و دهستان ابرشیوه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه تا به امروز، ۱۸ هزار و ۸۲۴ دانش‌آموز شامل ۹ هزار و ۱۶۳ دختر و ۹ هزار و ۶۶۰ پسر در مدارس دوره‌های مختلف منطقه دماوند ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: با توجه‌ به جابه‌جایی‌ها و نقل‌وانتقال و اینکه هنوز نتیجه هدایت تحصیلی آزمون شهریورماه برخی از دانش‌آموزان مشخص نشده، بنابراین امکان افزایش جمعیت دانش‌آموزی تا اواسط مهرماه وجود دارد.

تراکم دانش‌آموزی هر کلاس ۴۰ نفر است

مدیر آموزش و پرورش دماوند گفت: همچنین بر اساس آخرین آمار، تاکنون ۱۱ هزار و ۱۳۹ نفر در مقطع ابتدایی، چهارهزار و ۴۳۲ نفر در مقطع متوسطه اول نظری بدون استثنایی، یک هزار و ۷۲۸ نفر در مقطع متوسطه دوم نظری، ۷۳۷ نفر در مقطع متوسطه دوم هنرستان فنی و حرفه‌ای و ۶۸۸ نفر در مقطع متوسطه دوم هنرستان کار و دانش ثبت‌نام خود را نهایی کرده‌اند.

طاولی در خصوص ظرفیت تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس تصریح کرد: آنچه در این زمینه، از طرف اداره کل تعیین شده، این است که ثبت‌نام دانش‌آموزان در هر کلاس ۳۷ نفر به‌علاوه ۱۰ درصد باشد که این عدد به حدود ۴۰ نفر می‌رسد؛ این در حالی است که ساختار فیزیکی کلاس‌ها شرایط انجام این اقدام را داشته باشد.

وی بیان کرد: گاهی به دلیل مهاجرت‌هایی که از روستاها به شهرها انجام می‌شود و باتوجه‌به پراکندگی موقعیت جغرافیایی منطقه دماوند، تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس روستایی کمتر می‌شود و کلاس‌های مدارس شهری افزایش می‌یابد؛ اکنون حداقل ثبت‌نام در کلاس‌های روستایی ۹ نفر و شهری ۱۷ نفر است تا کلاس و معلمان در سامانه تعریف شود.

بازسازی مدارس دماوند کاهش پیدا کرده است

مدیر آموزش و پرورش دماوند با بیان اینکه بازسازی مدارس این منطقه طی دهه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، افزود: در نقاطی که شهرک‌سازی یا انبوه‌سازی شده، می‌طلبد که مساعدت‌هایی توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه برای احداث مدارس انجام شود و اگر این اقدام عملی شود، دانش‌آموزان کمتری از شهرک‌ها به ناحیه متمرکز شهرها برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند.

طاولی خاطرنشان کرد: از سال گذشته، طرح تأسیس اندیشکده مطالعاتی توسعه فضا، امکانات آموزشی، تربیتی و پرورشی در منطقه دماوند به همت مدیریت آموزش و پرورش و با کمک خیرین آغاز شده و در حال راه‌اندازی است؛ در این طرح، مشارکت نفربه‌نفر هر شهروند در نظر گرفته شده و افراد با هر بضاعتی به‌عنوان مدرسه‌ساز یا مدرسه یار در راستای ارتقای کیفی و توسعه شرایط مطلوب تعلیم‌وتربیت مشارکت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به جمعیت دانش‌آموزی اتباع منطقه دماوند افزود: بر اساس آخرین آمار، منطقه دماوند دارای پنج هزار و ۸۴ دانش‌آموز افغانستانی است و این آمار باتوجه‌ به اینکه هنوز برخی از افراد برگه حمایت تحصیلی خود را از دفاتر کفالت دریافت نکرده اند و این روند تا اواسط مهرماه سال جاری ادامه خواهد داشت، بنابراین افزایش آن وجود خواهد داشت.

تصویب نرخ متعارف فرم لباس دانش‌آموزان در دماوند

مدیر آموزش و پرورش دماوند ادامه داد: دانش‌آموزان افغانستانی که برگه حمایت تحصیلی سال گذشته را دارند و جابه‌جایی مدرسه انجام نداده‌اند، می‌توانند به طور موقت به مدت یک ماه با اخذ تعهد ثبت‌نام خود را انجام دهند تا برگه سال جدید آنها صادر شود.

طاولی در خصوص فرم لباس دانش‌آموزان در سال جاری اظهار داشت: روند تعیین نوع و قیمت فرم لباس دانش‌آموزان زیر نظر معاونت توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش، کارشناس انجمن و اولیا، اتحادیه خیاطان و نمایندگان اولیا و مربیان منطقه دماوند پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا، نشستی با حضور نمایندگان مؤسسان مدارس غیردولتی، نمایندگان مدیران مدارس، انجمن اولیا و مربیان در راستای تعیین نرخ متعارف و نوع مطلوب پارچه فرم لباس دانش‌آموزان در تیرماه امسال تشکیل و موارد لازم تصویب شد و لیست فراهم شده فروشندگان به‌عنوان بخشنامه به همه مدیران ابلاغ گردید و از اولیا خواسته شده تا اگر تخلفی در این زمینه صورت گیرد، گزارش آن را جهت پیگیری به کارشناس بازرسی و ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش اطلاع دهند تا شهروندان دچار ضرر اقتصادی نشوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *