پیش‌بینی برداشت ۱۸۰ هزار تن محصول سیب درختي از باغات شهرستان دماوند/ کارخانه کنستانتره با تخصیص زمین در شهرک‌های صنعتی دماوند با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود/ کاهش حدود 40 درصدی تولید محصولات باغی براثر خسارت تگرگ‌زدگی در دماوند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند از پیش‌بینی برداشت ۱۸۰ هزار تن محصول سیب درختي از باغات این شهرستان خبر داد و گفت: کارخانه کنستانتره با تخصیص زمین در شهرک‌های صنعتی دماوند با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود.

حسین غیبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند .اظهار داشت: برداشت سیب پاییزه شهرستان دماوند از ابتدای مهرماه آغاز و تا پایان مهر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: سیبی که اکنون برداشت می‌شود سیب قرمز و زرد معروف به سیب لبنانی است که با توجه به اقلیم خوب شهرستان دماوند از کیفیت بسیار بالایی در سطح کشور و جهان برخوردار است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند گفت: در سال جاری که سال ناآور باغات سیب شهرستان دماوند می‌باشد شاهد کاهش حدود 30 درصدی محصولات باغی بودیم و علت این امر عدم گلدهی در ابتدای فصل ناشی از باران‌های پی در پی و بی موقع و رطوبت بالای هوا بود.

غیبی بیان داشت: تگرگ زدگی از دیگر علل کاهش محصولات باغی است که حدود 2000 هکتار از بهترین باغات سیب در بهترین نقاط شهرستان از جمله بخش‌هایی از جابان و سربندان دچارخسارت شدند.

وی افزود: طبق بازدید و برآوردهای مسئولان، بیمه و جهاد کشاورزی حدود 1700 تا 2000 هکتار از باغات شامل خسارت شدند و در مجموع بین 30 تا 40 درصد افت محصولات باغی را شاهد هستیم.

*بین 70 الی 90 درصد از محصولات باغی در دماوند به بخش صنایع تبدیلی منتقل می‌شوند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد: محصولاتی که دچار تگرگ زدگی شدند بازار پسند نیستند و بین 70 تا 90 درصد به بخش صنایع تبدیلی منتقل می‌شوند، شاید 10 درصد از محصولات که درصد خسارت کمتری دارند در زمان برداشت به بازار می‌روند چرا که به علت خسارت شدید به میوه‌ها قابلیت ماندگاری در سردخانه را نیز ندارند.

غیبی تصریح کرد: در سال ‌های گذشته به طور میانگین بین 200 تا 250 هزار تن سیب در شهرستان دماوند برداشت می‌شد که با توجه به کاهش 30 تا 40 درصدی محصولات در سال جاری این رقم به 150 تا 180 هزار تن کاهش یافت البته این رقم به طور دقیق قابل پیش بینی نیست زیرا هنوز در حال برداشت سیب هستیم.

*پیش‌بینی برداشت ۱۸۰ هزار تن محصول سیب درختي از باغات شهرستان دماوند/ کارخانه کنستانتره با تخصیص زمین در شهرک‌های صنعتی دماوند با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود 

وی در خصوص کارخانه کنستانتره بیان داشت: تعدادی سرمایه‌گذار برای این مهم مراجعه کردند و قول مساعد داده شده که در شهرک صنعتی جدید آیینه‌ورزان زمینی برای این موضوع تخصیص داده شود، سرمایه گذار نیز آماده سرمایه گذاری است تا برای سال آینده در این صنعت فعالیت آغاز شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند گفت: از زمان برداشت بین 40 تا 50 هزار تن میوه به بخش صنعتی منتقل می‌شده است که اگر این کارخانه‌های صنایع تبدیلی در نزدیکی باغات احداث شوند مسلما منافع باغدار حفظ می‌شود.

غیبی عنوان داشت: در حال حاضر کرایه حمل و نقل میوه‌ها به کارخانه‌های سیب صنعتی در استان‌های همجوار باعث کاهش سود باغدار می‌شود لذا اگر کارخانه ها در سطح شهرستان ایجاد شوند باغدار و کارخانه‌دار متضرر نخواهند شد.

وی افزود: پرداخت خسارت‌های تگرگ‌زدگی از سوی بیمه کشاورزی هنوز انجام نشده است اما طی بازدیدها از باغات قول مساعد داده شد که امسال بین یک تا 40 روز پرداخت‌ها زودتر انجام شود زیرا درسال‌های قبل پرداخت خسارت در دی‌ماه انجام می‌شد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند در خصوص برداشت گردو در باغات دماوند نیز گفت: خوشبختانه در سال جاری به علت شرایط آب و هوایی مناسب برداشت گردو در مناطق کوهستانی و دشت از لحاظ کیفی و کمی عالی بوده است و فقط در برخی از مناطق پایین دست که سرماگیرتر بوده‌اند خساراتی را شاهد بودیم اما در کل محصولات گردو امسال خوب بوده است.

غیبی تصریح کرد: در سطح شهرستان دماوند حدود 1000 هکتار از باغات گردو در دشت‌های آبسرد تا سیدآباد زیر سطح کشت بودند اما در پایین دست‌ها مانند حوضه تاررود و کنار رودخانه‌ها و دره‌ها خساراتی ایجاد شده است.

وی بیان داشت: در دشت‌ها کیفیت و کمیت گردوها به علت بارندگی در مرداد ماه خوب بود و گردوها مانند سال‌های قبل دچار آفتاب سوختگی نشدند.

منبع: تاررود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *